Havbruksmeldingen - Stortinget må gå i seg selv!

Havbruksselskaper i Vestland varsler om potensielt alvorlige konsekvenser om havbruksmeldingen - Meld St. 24 (2024-2025) - blir vedtatt.

Oppdrettsanlegg med merder i sjø. Havbruk.

Oppdrettsanlegg med merder i sjø. Havbruk.

Foto: Tapani Hellmann/Pixabay

Oppdrettsanlegg med merder i sjø. Havbruk.
Publisert 27. mai 2025 kl. 14:14
Oppdatert 27. mai 2025 kl. 14:42

Velferd og Innovasjonspartiet stiller seg bak kravet om konsekvensutredninger og bedre samarbeid med havbruksnæringen. Vi gjengir brev som politikerne i Vestland mottok idag:

"Ville den norske nasjonalforsamling, vår lovgivende forsamling, snudd opp ned på olje- og gassnæringen eller landbruksnæringen etter en 30 – 40 dagers intens leting etter både innhold, kunnskap og konsekvens, og uten en lang og forutgående samhandling med næringen det angikk?   

Slik havbruksnæringen i Norge nå behandles er ikke verdig verken næring, samfunn eller Storting.

I løpet av mai/juni skal veldig mange saker, små og store, behandles i Stortinget. Flere av dem minner mer om valgkampflesk enn reelle saker for en lovgivende forsamling. Er det virkelig slik vi ønsker at Stortinget skal utvikle seg?

De siste årene har både vår og andre næringer våknet opp til det vi må karakterisere som dårlig forberedte saker presentert både i Storting og fra regjering, uavhengig av parti. Saker som er lite utredet, mangler involvering og som gir ukjente konsekvenser.

Nylig la sittende regjering frem en ny Havbruksmelding – Meld. St. 24 (2024-2025). En gjennomgang av meldingen tilkjennegir at den all sannsynlig er den minst gjennomarbeidede Stortingsmelding i moderne tid. Denne skal Stortinget vedta før sommeren, etter å ha brukt ca. 40 – 50 dager på å sette seg inn i, forsøke å forstå, orientere seg, diskutere og avklare.

 

Havbruksmeldingen kan føre til følgende i Vestland fylke:

  • Produksjonen i sjø må reduseres med mellom 128.000 og 166.000 tonn pr. år.
  • Nedgang i sysselsetting vil ligge i intervallet mellom 1.800 og 2.630 årsverk i verdikjeden til havbruksnæringen. I tillegg kommer en nedgang i sysselsetting utenom den direkte verdikjeden
  • Distriktskommunene i Vestland fylke vil bli hardt rammet, og spesielt 14 kommuner peker seg ut.
  • De små og mellomstore, familieeide havbruksbedriftene vil få en brå stopp, og vil oppleve bortfall av investeringsgrunnlag.
  • De børsnoterte selskapene, som kan hente nødvendig kapital gjennom markedet, vil bli vinnere, selv om også de vil oppleve nedturen.
  • Det vil komme en brå svikt i skatteinntekter og avgifter.

 

Overnevnte er de kalde fakta om konsekvensene av den foreslåtte havbruksmeldingen, og kommer i tillegg til allerede nedtrukket volum og mangel på vekst. Det er interessant at Stortinget vedtar en melding uten å ha utredet noen av konsekvensene. De kommer de neste 2-5 årene.

For noen tiår siden ble det gjennomført et paradigmeskifte i reguleringen av sikkerhet i petroleumsnæringen. I dette skiftet evnet myndighetene å sette i gang en prosess for funksjonsbasert regulering med klar ansvarsplassering og utvikling av en samarbeidskultur mellom næring og myndigheter.

Det ble satt tydelige mål, etablert samarbeid om regelutvikling og utarbeidelse av standarder, og det ble lagt vekt på parallell faglighet i næring og forvaltning, og ikke minst; forvaltningen ble koordinert.

Når Stortinget nå skal ta stilling til Havbruksmeldingen må det stille seg spørsmålet: Hvorfor behandler vi to av Norges viktigste eksportnæringer helt ulikt?

 

En siste hilsen fra Vestlandet!

Håkon Tombre/Tombre Gruppa, Alex Vassbotten/Steinvik, Gerhard Meidell Alsaker/Alsaker Fjordbruk, Ola Braanaas/Firda Seafood, Erik Osland/Osland Havbruk, Elin Tveit Sveen/Marø Havbruk, Erik Fylkesnes/Fylkesnes Fisk, Nils Tore Karstensen/E. Karstensen Fiskeoppdrett, Øyvind Blom/Blom Fiskeoppdrett, Svein Eivind Gilje/Engesund Fiskeoppdrett, Michael Niesar/Sulefisk, Endre Haugland/Erko Seafood. Alle eiere/drivere av havbruksselskap i Vestland fylke."