Samferdselspolitikk
Velferd og Innovasjonspartiets Stortingsprogram 2025-2029
Generelle mål - VIPartiet vil:
- Bygge ut et godt stamveinett med gode tilførselsveier
- Fjerne kravet om bruk av alternative drivstoffkilder innenfor samferdsel
- Rassikre rasutsatte strekninger
- Åpne for konkurranse på kortbanenettet slik at vi får billigere flybilletter og rabaterte billetter for fastboende ute i distriktet
- Styrke fergetilbudet, særlig med tanke på den fastbeboende øy-befolkningen
- Gjøre fergestrekninger til en del av det nasjonale veinettet. Det skal fastsettes nasjonale likeverdige takster for reise med ferge
- Arbeide for reduserte priser på ferge og gratis ferge der det ikke finnes et alternativ til ferge
- Etablere pendlerparkering i tilknytning til store byer. Det skal etableres pendlerparkeringsbevis som gir gratis videre reise med kollektive transportløsninger fra pendlerparkringen
- Infrastruktur for vei og kollektivtransport er et offentlig ansvar og skal finansieres over statsbudsjettet. Staten skal finansiere veiprosjekter uten bompenger
- Øke bevilgninger til veibygging i distriktene
- Trygghet og forutsigbarhet i transportsektoren skal prioriteres gjennom nasjonale standarder og reguleringer
- Det skal tilrettelegges for døgnhvileplasser langs alle transportruter som har tungtrafikk
- Offentlig transport skal være tilgjengelig, effektiv og miljøvennlig
- At bane- og sjøtransport skal spille en større rolle innen godstransporten for å redusere trafikkbelastningen på veiene
- Legge til rette for at vi får mer godstransport på sjø
- Reversere oppsplittingen av NSB
- Vedlikehold av eksisterende veistrukturer bør i stor grad utføres av lokale entreprenører. Dette gjelder også akutte oppdrag som må løses på kort varsel. Dette vil gi lokal sysselsetting og mer effektiv mobilisering av bemanning ved gjennomføring av slikt arbeid
- Arbeide for at riksveier og europaveier skal gå rundt og ikke gjennom tettsteder og byer
- Etablere korttidsparkering i byer og tettsteder for å styrke tilgjengelighet fornæringsdrift i bysentra
- Jobbe imot et forbud mot fossilbiler. Vi ønsker ikke et forbud mot fossil-biler. Folk må få avgjøre selv hvilken bil de er best tjent med. Fossilbiler er viktige for beredskap og totalforsvarsevnen til landet
- Sikre forsyning av bensin uten etanol-tilsetninger i landet
- Ønsker å stoppe salg av bensin med etanol-tilsetning her i landet (E10). Denne type bensinen skaper mange unødvendige problemer for motorene til folk
Konkrete mål - VIPartiet vil:
- Stamveinettet skal ha 2 felt i hver retning med midtdeler, der hvor dette er hensiktsmessig for god trafikkavvikling. Tilførselsveiene bør ha «gul midtstripe
- Fjerne kravet om alternative drivstoff slik at det er opp til selskapene som driver med transport å velge selv om de vil bruke fossil energi eller andre energiformer
- Øke bevilgningene til rassikring
- Fjerne bompenger som finansieringsmodell for veiutbygging og vedlikehold. Staten har nok penger og å investere i infrastruktur er en fornuftig bruk av statens formue
- Ikke innføre veiprising
- Øke veibyggingen og vedlikehold av vei i hele landet. Dette betyr mye for distriktene og næringslivet. Vi eksporterer mye fra distriktene og transporten går lange strekninger på dårlige veier
- Fjerne kravet om elektriske ferger og elektriske hurtigbåter. Erfaringen er at el-ferger fører til et dårligere tilbud for de reisende. Ruteproduksjonen må stå i fokus
- Bevilge midler over statsbudsjettet for å finansiere fergedrift
- Bevilge midler til rabatterte flybilletter for fastboende i områder med dårlig utbygd veinett
- Finansiere bygging av pendlerparkeringsplasser i tilknytning til store byer over statsbudsjettet
- Regulere godstransport, slik transport flyttes fra vei til jernbane og sjøtransport der dette er hensiktsmessig
- Nye jernbanestrekninger skal være samfunnsøkonomisk lønnsomt
- Reversere oppsplittingen av NSB og ha færre direktører og flere togavganger
- Bygge gode kaier der det er fornuftig. La være å bygge ned kaianlegg uten å ha gode erstatningskaier
- Legge til rette for (regulere) at det etableres småskipsfart / containertransport mellom byer og industriområder som er tilknyttet sjø