Skolepolitikk

Skole (grunnskole, videregående) | Barnehage


Velferd og Innovasjonspartiets Stortingsprogram 2025-2029

Generelle mål - VIPartiet vil: 
  • Gjenreise kvaliteten i norsk skole
  • Redusere byråkrati og unødvendig rapportering
  • Bedre arbeidsvilkårene for lærere
  • Sikre at etter- og videreutdanning av lærere skal være lett tilgjengelig og verdsatt
  • Legge til rette for tid til planlegging og relasjonsbygging
  • Tilrettelegge for yrkesfaglige linjer med økt fokus på fagkompetanse og mindre på generelle akademiske fag
  • Arbeide for å øke andelen av befolkningen med fagbrev
  • Videreføre statens forpliktelse til å utdanne alle som ønsker det til og med videregående skole
  • Sikre at alle elever får en trygg og tilpasset skoledag slik at de opplever mestring
  • Styrke barn og unges sikkerhet og rettigheter i skolen
  • Styrke samarbeidet mellom skole, helsepersonell og barnevern for å sikre bedre oppfølging av sårbare barn og unge
  • Sikre at barnevernsbarn automatisk får tilgang til nødvendig psykisk helsehjelp
  • Legge til rette for individuelt tilpasset opplæring for elever som har spesielle behov, uten krav om diagnose
  • PPT skal jobbe mer forebyggende
  • Sikre at private skoler kan motta statlig tilskudd dersom de følger norsk lov og læreplan
  • Sikre at elevene har nok fysiske lærebøker med god kvalitet
  • Vurdere å gjeninnføre godkjenningsordning for skolebøker
  • Sikre at elevene har nok digitale læremidler med god kvalitet
  • Skole og barnehage skal ruste barn og unge for framtiden
  • Ha en skole og barnehage som sørger for tidlig innsats, trygghet og tilhørighet – for alle
  • Skolen og barnehagen skal bidra til livsmestring, læring og fellesskap– uavhengig av sosial bakgrunn, læreforutsetninger og bosted
  • Skape en inkluderende skole og barnehage med rom for tilpasning og struktur som fremmer god helse og gir et friskere samfunn
  • Skole og barnehage skal ivareta både den enkeltes rett og behov for individtilpasset opplæring og utvikling, og samtidig utvikle helsefremmende fellesskap
  • Styrke skolens kapasitet til differensiering i undervisningen
  • Gi lærerne bedre verktøy og kompetanse til å tilpasse opplæringen
  • Åpne skolene for flere profesjoner som kan bidra til at skolen blir en arena for å
    • fremme sosial kompetanse og psykisk helse som del av opplæringen
    • gi rom for elevmedvirkning og demokratiske ferdigheter
    • styrke fellesskapet og individuell trygghet – fordi trygghet og tilhørighet er grunnlaget for all læring
  • Ha en skole som ser hele barnet med ansatte som forstår skolens viktige rolle for å bygge et friskt samfunn
  • Skolen skal ha ressurser og kompetanse som kan forhindre og avdekke uakseptabel adferd fra medelever og lærere tidlig
  • Videregående skoler skal raskt kunne tilpasse seg behovene i samfunnet og sørge for at unge mennesker får den kompetansen næringslivet trenger
  • Etablere flere studieprogrammer rettet inn mot helse, teknikk, ingeniørfag, kultur, design osv.
  • Alle skal få mulighet til å avslutte med yrkeskompetanse etter 3-4 år. De som ønsker studiekompetanse i tillegg, skal ha god tilgang på valgfrie fag
  • Styrke og iverksette ordninger som gir alle muligheter for arbeidsprøving, arbeidserfaring og praksisbrev og mulighet til å gå opp til fag/svenneprøve
  • Forskriftsfeste at fylkeskommunene/videregående skoler har ansvar for sine elever til de har oppnådd fag/svennebrev, studiekompetanse, videre studier eller er i fast arbeid
Konkrete mål - VIPartiet vil:
  • Gi stipend og lage støtteordninger for etterutdanning
  • Støtte arbeidet med langsiktig plan for full lærerdekning på alle skoler
  • Nyutdannede lærere skal ha krav på fadderordning med faglig utdannet veileder det første året etter endt utdanning.
  • Lærere skal ha et arbeidsmiljø hvor de får veiledning og støtte når arbeidet oppleves krevende
  • Lærere som underviser elever med spesielle behov må sikres nok tid til planarbeid, tett samarbeid med hjemmet og faginstanser
  • Skolene skal ha mulighet til å gi individuell tilpasset undervisning uten at elevene først må ha en diagnose
  • Legge til rette for bedre samhandling mellom ulike støttetjenester
  • Kvalitetssikre lærebøker og andre læremidler slik at de er oppdaterte og i samsvar med ny og nøytral kunnskap
  • Styrke innsatsen for å redusere frafallet i videregående skole
  • At skolen skal få de ressursene de trenger og forvalte de på beste måte for sitt behov
  • Det skal være regelmessig fysisk bevegelse/aktivitet gjennom hele skoledagen
  • Tilrettelegge for mer personlig oppfølging av elever med spesielle behov
  • Styrke innsatsen for barnevernsbarn og sikre individuelt tilpasset ettervern så lenge det er behov
  • Forvente at opplæringsloven følges ved mobbing, uro og ordensproblemer, og at dette kan dokumenteres
  • Avsette penger til drift og vedlikehold av svømmebasseng for svømmeopplæring og terapi
  • Innføre gratis skolelunsj med mat av god kvalitet for å sikre god læring – sultne barn lærer dårlig
  • Det skal opprettes en uavhengig klageinstans i hver kommune, som kan tre inn i mobbesaker der rektor unnlater å handle. Ombudet skal etter klage fra pårørende eller lærer straks tre inn i saken.  
  • Hjelpetiltak utløst av vedtak skal øremerkes eleven
  • Læringstilbudet skal gi alle mulighet for læring og utvikling av egne ressurser. Alle skal ha opplæring tilpasset sine evner og behov
  • Styrke det tverrfaglige samarbeidet mellom barnehage/skole, helsetjeneste og barnevern
  • Innføre forpliktende krav om tidlig kartlegging av faglige og sosiale behov i skolen
  • Sørge for at tiltak iverksettes raskt og i nært samarbeid med foreldre
  • Alle elever skal ha opplæring tilpasset sine evner og behov
  • Evaluere 6-årsreformen, og sørge for at lek i større grad blir en integrert og naturlig del av læring i skolen
  • Innføre gratis SFO/aktivitetsskole hvor barn skal få mulighet til å teste ut og lære ulike kulturelle aktiviteter
  • Ha kulturelle tilbud og aktiviteter som en del av skolenes læringsmiljø
  • Barnehagen og skole, i samarbeid med foresatte, skal sørge for en individuell overgang til skolen som sikrer at barn får tidlig hjelp tilpasset barnets situasjon
  • Innføre gratis lunsj med tilbud om variert, sunn og individtilpasset mat til alle
  • Integrere praktiske og varierte læringsformer i alle fag, slik at flere opplever mestring
  • Gi alle barn og unge tilgang til fritidsaktiviteter gjennom fritidskortordninger, SFO-tilbud og/eller samarbeid med frivillige organisasjoner
  • Etablere nasjonale rekrutteringstiltak for å styrke skolemiljøet i utsatte områder
  • Styrke lærerens rolle og profesjonsutvikling og tilby spesialiserte karriereveier
  • Innføre fadder-/veiledningsordning for ny-utdannede lærere og lærere med krevende skolehverdag
  • Sikre at alle lærere som underviser i norsk, matematikk og engelsk har relevant faglig fordypning.
  • Gi lærere tid til faglig samarbeid og utvikling – og rettferdig kompensasjon for nye roller
  • Redusere og forenkle rapporteringen, for å gi lærere mer tid til læringsskapende arbeid
  • Barnehagepersonell og lærere skal ha oppdatert kompetanse, og får veiledning om alle forhold, som har betydning for barns utvikling
  • Ha nullvisjon for mobbing i skolen. Det er skolens plikt å sørge for at elever blir inkludert i et fellesskap
  • Sørge for hensiktsmessig støtte til både mobber og offer
  • Skolene skal ha bedre grunnbemanning til å utføre sitt samfunnsoppdrag.
  • Nyutdannede lærere skal ha krav på fadderordning med faglig utdannet veileder det første året etter endt utdanning
  • Lærere som underviser elever med spesielle behov må sikres nok tid til planarbeid, tett samarbeid med hjemmet og faginstanser
  • Lærere skal ha et arbeidsmiljø hvor de får veiledning og støtte når arbeidet oppleves krevende
  • Skolene skal ha mulighet til å gi individuell tilpasset undervisning, uten at elevene først må ha en diagnose
  • Skolene skal ha ansatte med varierende kompetanse, slik at de kan ivareta elevene både faglig og sosialt, sørge for at alle blir sett, hørt, forstått og blir møtt med riktig støtte og hjelp.
  • Elever og lærere skal ha gode ordninger for varsling om uakseptable forhold, uten at de risikerer å bli utsatt for gjengjeldelse, fra elever, skolens ansatte eller foresatte
  • Skole og barnehage har et ansvar for sosial utjevning. Foreldres utdanningsnivå eller sosiale rolle skal ikke være avgjørende for barn og unges mulighet for utvikling av kunnskap og ferdigheter
  • Etablere tverrfaglig lavterskelteam i kommunene som kan møte utfordringer i barnehagen og skolen, tidlig og helhetlig
Barnehage
Konkrete mål - VIPartiet vil:
  • Sørge for gratis barnehage for alle barn
  • Innføre gratis halvdags barnehage for alle 1 – 2 åringer
  • Ha løpende opptak i barnehagene
  • Legge til rette for kvelds- og nattåpne barnehager tilpasset foreldre som jobber i yrker med skiftordninger

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------